• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
När det ligger hos kronofogden är det inte säkert du får ngt för räntor!
När de olika bolagen får in belopp från dig väljer dem själva hur dem lägger ut de pengarna så dem kan alltså lägga allt på kapital och inget på räntan och då får du inte tillbaka ngt heller
Dom flesta långivare räknar av mot ränta först. Dom tjänar på det helt enkelt. Och får man tillbaka skatt så går den raka vägen från lönekontoret till KFM som fördelar den på långivarna, så den ser man ändå inget av. Enda möjligheten är att jämka, många verkar få behålla dom extrapengarna.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Har man skulder för indrivning får man inte tillbaka på skatten, utmätning sker per automatik.
Ja det är jag som är trög klart det är så!
Tanken jag menade från början är om man jämkar så kan det blir fel om man räknar med att allt man betalar går till ränta :)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Dom flesta långivare räknar av mot ränta först. Dom tjänar på det helt enkelt. Och får man tillbaka skatt så går den raka vägen från lönekontoret till KFM som fördelar den på långivarna, så den ser man ändå inget av. Enda möjligheten är att jämka, många verkar få behålla dom extrapengarna.
Kanske men är inget du kan räkna helt med så jämnkar du för mkt kan det bli en smäll där sen med
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Mitt beslut kom nu så också dagen efter. Hur vet man om det är maxbeslut eller inte?
Om det står ett belopp KFM ska dra och ett förbehållsbelopp du ska behålla så är det inte maxbeslut.
 
Senast ändrad:

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Kanske men är inget du kan räkna helt med så jämnkar du för mkt kan det bli en smäll där sen med
Mycket sällsynt att den avräkningsordningen används, d v s räkna av mot kapital först. Hade det varit tvunget att användas så hade det inte varit ett så stort problem att bli skuldfri. När jag hade löneutmätning hade jag 24 olika långivare, inte en enda räknade av mot kapital först, även om jag bad om det. Dessutom är det inte lagkrav att rapportera dröjsmålsränta till Skatteverket, så där förlorar många ytterligare pengar. Man får helt enkelt hålla reda på ränta i % för varje långivare och räkna ut själv i förhållande vad man betalt och begära avdrag, hade jag inte gjort det så hade jag förlorat 25 tkr/netto/år. Totalt hade jag 240 tkr/år i ränteavdrag på den tiden. Körde även med jämkning, som konstigt nog inte innefattades hos KFM fastän jag uppgett det. De extra pengarna använde jag för att betala av de krediter som hade högst ränta hos KFM och ja, man kan få en skattesmäll om man inte har koll och räknar rätt - därför är det bättre att ligga lite i underkant.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp